Home > Θέατρο

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΟΛΙΒΙΑ ΚΑΛΟΥΔΗ
"Μια performance που υποστηρίζει έναν διαφορετικό ορισμό του θεάτρου και της μουσικής και αξίζει να γνωρίσετε"








«Για μένα, ένα προσωπικό σημειωματάριο στην τσάντα μου και στο σπίτι μου ή να πάω σε μια παράσταση ή και σινεμά, μπορεί να γίνει ξαφνικά ο καλύτερος θεραπευτής του κόσμου!»


Athens24.gr: Πώς συνδέεται η ταυτόχρονη ερμηνεία χορού και λόγου ή χορού και μουσικής στις παραστάσεις σου;

Ολίβια Καλούδη: Μέσω της αναπνοής! Για την ακρίβεια της προετοιμασίας της κάθε εισπνοής. Εκεί βρίσκεται “σε κάψουλα” η επόμενη ή οι επόμενες φράσεις (σε χορό-λόγο, χορό-τραγούδι ή και χορό-φλάουτο σε ειδικές περιπτώσεις), εκεί βρίσκεται η έκφραση, η τεχνική, η επικοινωνία με το κοινό. Στην εκπνοή απλώς “υλοποιείς” το δυναμικό και τις προσδοκίες της εισπνοής.! Η μουσική παρτιτούρα, η “χορευτική παρτιτούρα”, το κείμενο, όλα για μένα συνδέονται χάρη σε αυτόν τον “πυρήνα ενέργειας” που είναι η εισπνοή! Οποιοσδήποτε εκφράζεται με 2 ή περισσότερες τελεστικές τέχνες ταυτόχρονα, το γνωρίζει πολύ καλά αυτό! Για αυτό και στις χορογραφίες που συμβαίνουν ταυτόχρονα με κείμενο ή με οπερατικό τραγούδι (ή και με φλάουτο) είναι συνειδητό ποιές και πόσες κινήσεις γίνονται με εισπνοή και ποιές και πόσες με εκπνοή. Φυσικά όσο πιο γυμνασμένο καρδιαγγειακό σύστημα έχει κάποιος, τόσο καλύτερα μπορεί να ανταποκριθεί σε δυσκολότερους τεχνικούς συνδυασμούς χορού-λόγου-τραγουδιού η φλάουτου, γιατί δεν λαχανιάζει ή λαχανιάζει λιγότερο.!


Athens24.gr: Η δουλειά που επέλεξες επιβάλει υπομονή, αλλά και επιμονή. Πόσο
χρόνο αφιερώνεις καθημερινά για να εξασκείς το σώμα και το μυαλό σου;

Ολίβια Καλούδη:
Όσος χρόνος μένει μετά τον βιοπορισμό και τις βόλτες των σκυλιών μου! Πρότυπό μου είναι ο Δημήτρης Μητρόπουλος (τον έλεγαν “μοναχό” της μουσικής, με την εκκλησιαστική σημασία της λέξης), όχι αποκλειστικά για τη μουσική, αλλά για την δημιουργία-εξάσκηση-συντήρηση που απαιτεί μια πολύτεχνη solo performance.


Athens24.gr: O performer, χρησιμοποιεί όλες τις ανθρώπινες αισθήσεις, καθώς και τα
ερεθίσματα που αντλεί από τον εαυτό του, από μια μουσική, ένα κείμενο ή και το
φιλοθεάμων κοινό. Πόσο καλά πρέπει να γνωρίζεις τον εσωτερικό σου κόσμο
προκειμένου να μπορείς να απελευθερώσεις συγχρόνως μυαλό, σκέψη και σώμα
ώστε να συνεργαστούν σε πλήρη αρμονία;

Ολίβια Καλούδη:
Αν πρόκειται για την δημιουργία μιας performance, πρέπει αφενός να γνωρίζεις τον εαυτό σου, αφετέρου να διερωτάσαι διαρκώς για την καλόγουστη ή ενδιαφέρον αισθητική της performance σου. Αν πρόκειται για την ερμηνεία μιας performance, δεν είναι εύκολο να διαχωριστεί η γνώση του εαυτού από τη γνώση του υλικού της performance, εγώ τουλάχιστον έτσι νιώθω. Χειρίζεσαι με τον ίδιο δημιουργικό τρόπο τις πιθανότητες λαθών, ανεβάζοντας τα “standards λαθών” κάθε φορά.


Athens24.gr: Ως καλλιτέχνης, ασχολείσαι με πολυδιάστατα δρώμενα που συνδυάζουν
θέατρο-λόγο-χορό-μουσική και τραγούδι. Σε μια εποχή που η τέχνη δεν είναι
ιδιαιτέρως επικερδής πώς και από πού αντλείς δύναμη για να δώσεις ψυχή και πνοή
στη δημιουργία σου;

Ολίβια Καλούδη:
Το κάνω γιατί θέλω όταν φτάσω στα 50 μου να αισθάνομαι ότι έχω καταφέρει κάτι άξιο αναφοράς. Αυτό το αίσθημα δεν μπορεί να το προσφέρει σε μένα ο βιοπορισμός. Επιπλέον πιστεύω ότι αν έχεις τόση ανάγκη εξωτερικών πηγών δύναμης, σημαίνει ότι έχεις αποδυναμώσει τον εαυτό σου.! Όταν προκύπτει κάτι καλό στις ώρες εξάσκησης, αισθάνομαι ότι είναι κρίμα να μην το φέρω σε ένα σημείο που θα είναι ωραίο για ένα κοινό και πάντα υπάρχουν περιθώρια για το πιο ωραίο...! . Το γεγονός αυτό αποτελεί από μόνο του πηγή δύναμης νομίζω.


Athens24.gr: Ο αυτοσχεδιασμός αποτελεί εργαλείο κινητικής και προσωπικής
εξερεύνησης. Σε συνδυασμό με την τεχνική δίνουν τη δυνατότητα στον ασκούμενο να
εκφράζει τη δική του σκέψη μέσω ενός κινητικού και εκφραστικού λεξιλογίου
Πιστεύεις πως ο απλός κόσμος, στην Ελλάδα, το έχει αγκαλιάσει ως τρόπο άσκησης
σώματος και ψυχής;

Ολίβια Καλόύδη:
Κοιτάχτε, σέβομαι πολύ τους καλούς καθηγητές κινητικού και θεατρικού αυτοσχεδιασμού και έχω μάθει πολλά από αυτούς. Πρώτα ας πάρουμε τη μουσική. Για παράδειγμα, ένα από τα κομμάτια αυτής της παράστασής μου είναι το Flames must not encircle sites του σύγχρονου αμερικανού R. Dick για solo φλάουτο και είναι στις οδηγίες του συνθέτη να αυτοσχεδιάσει σε κάποια σημεία ο performer. Εκεί το βρίσκω συναρπαστικό. Τώρα, στον χορό και στο θέατρο, εγώ προσωπικά δεν αυτοσχεδιάζω στις performances μου ή αυτοσχεδιάζω όσον αφορά τα ερμηνευτικά αντανακλαστικά μου και τα μοναδικά και ανεπανάληπτα στοιχεία που έχει κάθε παράσταση σε σχέση με το κάθε κοινό. Είναι μια πραγματικότητα ότι αυτοσχεδιάζουμε στην καθημερινή μας ζωή συνέχεια, ότι το πλέον πρώτο που ζητάνε σε θεατρικές-χορευτικές ακροάσεις είναι η αυτοσχεδιαστική ικανότητα των performers, ότι για να φτιάξεις μια οποιαδήποτε performance από το 0, στην ουσία πειραματίζεσαι και αυτοσχεδιάζεις. Εγώ δεν πιστεύω ότι φταίει ο “απλός κόσμος” που δεν έχει αγκαλιάσει τον αυτοσχεδιασμό, που για κάποιους μπορεί να είναι η μόνη τους επαφή με την τέχνη. Προσωπικά όταν διδάσκω σε μικρά παιδιά πάντα χρησιμοποιώ αυτοσχεδιασμό.


Athens24.gr: Σε συνέχεια της ως άνω ερώτησης, η χοροθεραπεία μέσω της
δημιουργικής διαδικασίας της κίνησης και με τα μονοπάτια του αυτοσχεδιασμού έχει
μεγάλη θεραπευτική αξία. Το άτομο μέσα από την κίνηση του σώματος βιώνει νέες
εμπειρίες, κατανοεί το «εγώ» του και απελευθερώνεται από την ένταση, τις φοβίες
αλλά και από τυχόν ψυχοσωματικά προβλήματα. Πιστεύεις πως η ελληνική κοινωνία
είναι σε θέση να αποβάλει προβλήματα όπως η κατάθλιψη που αποτελεί μάστιγα της εποχής και να αναγεννηθεί από τις στάχτες της; Νομίζεις πως οι θεραπευτές
προτρέπουν τον κόσμο να ακολουθήσει αυτήν την οδό;

Ολίβια Καλούδη:
Να το δούμε λίγο ρεαλιστικά. Η χοροθεραπεία θέλει χρήματα. Να πας για τζόκινγκ στην Πανεπιστημιούπολη (Ζωγραφιώτισα είμαι εγώ), δεν θέλει χρήματα. Να πας με το σκύλο σου βόλτα δεν θέλει χρήματα. Να πας ποδηλατάδα, δεν θέλει χρήματα (αν έχεις ποδήλατο!). Αν βέβαια έχεις τα χρήματα, εποικοδομητικό είναι να δοκιμάζεις τι σου ταιριάζει από θεραπευτικής πλευράς. Επίσης, έχω πάψει να πιστεύω στους θεραπευτές, όταν βέβαια δεν πρόκειται για σοβαρές παθολογικές καταστάσεις. Για μένα ένα προσωπικό σημειωματάριο στην τσάντα μου και στο σπίτι μου ή να πάω σε μια παράσταση ή και σινεμά, μπορεί να γίνει ξαφνικά ο καλύτερος θεραπευτής του κόσμου.! Αυτή είναι η θέση μου!


Athens24.gr: Μια performer πρέπει να υποβάλει εις μακρόν τον εαυτό της σε πολλές
δοκιμασίες, σωματικές, συναισθηματικές, ψυχικές και πνευματικές προκειμένου το
σώμα και η εκφραστικότητα να αποτελέσουν δίαυλο επικοινωνίας με το κοινό;


Ολίβια Καλούδη:
Αυτό νομίζω είναι μια κάπως παλιομοδίτικη άποψη του performer, που πηγάζει από βίαια happenings και την performance art του 1960 στην Αμερική. Την σημερινή εποχή, πιστεύω όλα εξαρτώνται από το γούστο του δημιουργού και από το μήνυμα πάνω στο οποίο βασίζεται (και πρέπει να βασίζεται) η performance του. Οι δοκιμασίες δεν διαφέρουν από αυτές του κάθε ανθρώπου που θέτει ψηλούς στόχους.


Athens24.gr: Παίζεις, αφηγείσαι και σχολιάζεις ταυτόχρονα με τη σωματική γλώσσα
το θεατρικό είδος που υπηρετείς. Ωστόσο, πόσο εύκολο είναι να περνάς αστραπιαία
από την αφήγηση στη ψυχολογική υπόκριση και το κοινό σου να μπορεί να
συνταυτιστεί μαζί σου;

Ολίβια Καλούδη:
Την λέξη "αφήγηση" μπορώ να την εκλάβω εδώ ως κάποιου είδους περιγραφικότητα στη μουσική ή στον χορό. Το θέατρο διαφέρει από την αφήγηση και εγώ δεν αφηγούμαι επί σκηνής! Συνήθως οι performances μου έχουν πολλούς χαρακτήρες και το γρήγορο πέρασμα αφορά το πέρασμα από τον ένα χαρακτήρα στον άλλον. Κάποιες φορές έχει ενδιαφέρον από μόνο του και αυτό το μεσοδιάστημα του περάσματος, αν σημαίνει κάτι για το κοινό. Αν είναι εύστοχα τα “δυο άκρα” του περάσματος, το κοινό θα ταυτιστεί με τον performer, πιστεύω. Επιπλέον υπάρχουν και τεχνικές εξάσκησης για να μπαίνεις γρήγορα σε πολλούς θεατρικούς ρόλους κατά τη διάρκεια μιας σόλο performance.


Athens24.gr: Συμμετέχεις στο Αντίφωνο σε 3 Πράξεις Φεστιβάλ Off-Off Athens’17
Θέατρο Επί Κολωνώ. Η θεματική όπως τη διάβασα αφορά σε ένα μαέστρο που
διευθύνει μια θεατρική παράσταση με τρεις πρωταγωνιστές. Οι διάχυτες ανησυχίες
των τεσσάρων μήπως η παράσταση παραείναι θεατρική ή παραείναι μουσική, οδηγούν σε ένα απροσδόκητο finale δράσης. Μια performance που υποστηρίζει έναν διαφορετικό ορισμό του θεάτρου και της μουσικής, αυτοαναφερόμενη στα συστατικά
της στοιχεία, στις οικείες συμβάσεις της και στις ανοίκειες σύγχρονες τεχνικές της, με
χιούμορ αλλά και διερευνητική διάθεση.. Μίλησέ μας για τη συμμετοχή σου και για
την έμπνευσή σου και δώσε μας 3 λόγους για τους οποίους αξίζει να έρθει ο θεατής;

Ολίβια Καλούδη:
Είναι η 2η χρονιά που συμμετέχω στο Επί Κολωνώ γιατί μου αρέσει αυτό το φεστιβάλ και η οργάνωσή του. Η έμπνευσή μου προκύπτει από την καθημερινότητά μου, φυσικό είναι αυτό. Πιστεύω αξίζει να έρθει ένας θεατής για να δει μια solo performance δημιουργημένη από έναν μόνο δημιουργό -με εξαίρεση τη χορογραφία που είναι από κοινού με την Βιλελμίνη Ανδριώτη και αισθάνομαι τυχερή για αυτό. Να δει ένας θεατής πόσο τα στερεότυπα του “μονολόγου”, που ίσως να έχει και ο ίδιος, μπορούν να καταρρεύσουν όταν πρόκειται για πολύτεχνη solo performance και για performance με διαφορετικούς θεατρικούς χαρακτήρες. H ομάδα μου λέγεται DitYP: Do It Yourself Professionally και αν ήταν κάτι που πίστευα ότι δεν έχει να πει κάτι σημαντικό στο κοινό, δεν θα κουραζόμουν τόσο να ανεβάζω μόνη μου τις solo performances μου! Ο θεατής που θέλει να δει μια performance με λογική συνοχή και χιούμορ, που ενδιαφέρεται να δει ένα ευφάνταστο κοινωνικό σχόλιο πάνω στην δομή του οπερατικού-θεατρικού έργου και του μουσικού αφηγήματος, πάνω σε όσους εμπλέκονται στο κοινωνικό σύστημα της παραγωγής τέχνης, ο θεατής που θέλει να νιώσει μέρος της παράστασης που βλέπει, που θέλει ταυτόχρονα να ακούσει και να δει χορό και οπερατικές άριες με διαφορετικές στιλιστικές συμβάσεις η κάθε μία, ο θεατής που θέλει να δει και να ακούσει ένα “αγνώριστο φλάουτο” στην σύγχρονη avant garde μουσική, πιστεύω θα φύγει πολύ ικανοποιημένος από την παράστασή μου.!


Athens24.gr: Ένα motto που σε χαρακτηρίζει;

Ολίβια Καλούδη:
Avoid trouble! Για την ακρίβεια: avoid trouble και έκθεση στην καθημερινότητά σου, για να έχεις επικοινωνιακή και εκφραστική δύναμη στην τέχνη σου.! (και στις συνεντεύξεις σου, γιατί όχι. !). Σας ευχαριστώ πολύ για την συνέντευξη.






----------
Έπη Τρίμη
για Athens24.gr

 

Περισσότερα θέματα








Last News
Next News

Αρχείο Ειδήσεων


AGENDA I T?at??

Διαφήμιση στο ATHENS 24 I Πληροφορίες I Sitemap I Επικοινωνία
Copyright © 2007 | ATHENS 24 MEDIA Ε.Π.Ε. | All rights reserved